Dekalog racjonalnego odżywiania

Jednym z czynników sprzyjających wystąpieniu udaru mózgu jest miażdżyca. Głównym celem jest więc niedopuszczenie do rozwoju miażdżycy poprzez stosowanie prawidłowej i zbilansowanej diety.

DEKALOG  racjonalnego żywienia

1) Ogranicz spożywanie produktów bogatych w tłuszcze zwierzęce

2) Wybieraj zwierzęce produkty białkowe o obniżonej zawartości tłuszczu

3) Ogranicz spożywanie cukrów prostych, słodyczy i wyrobów cukierniczych, gdyż zwiększają one stężenie triglicerydów w surowicy krwi, a także powodują wzrost syntezy cholesterolu

4) Zmniejsz ilość spożywanej soli kuchennej ,gdyż jej nadmiar  w potrawach powoduje wzrost ciśnienia, które jest często przyczyną udaru krwotocznego. Bardzo duże ilości soli kuchennej  znajdujemy w potrawach typu Fast Food, chipsach, orzeszkach, zupach błyskawicznych, żółtych serach, mieszankach przypraw z glutaminianem sodu

5) Zwiększ ilość warzyw i owoców w swojej diecie, ponieważ są źródłem antyoksydantów: witaminy C, Beta-karotenu, które chronią naczynia mózgowe przed uszkodzeniem.

6) Pij zieloną herbatę, czerwone wino, jedz czarne jagody, czekoladę , są one źródłem flawonoidów, które mają działanie przeciwmiażdżycowe, przeciwkrzepliwe – chronią przed zawałem i udarem niedokrwiennym mózgu. Obniżają ciśnienie krwi zapobiegając udarom krwotocznym.

7) Nie zapomnij o produktach bogatych w potas i magnez, obniżają one ciśnienie krwi  oraz zapobiegają zlepianiu się trombocytów. Magnez jest składnikiem pełnoziarnistych produktów zbożowych.

8) Dbaj o różnorodność spożywanych produktów

9) Spożywaj produkty zbożowe jako główne źródło energii

10) Unikaj nadwagi i otyłości !!!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *